Веселин Ханчев

Веселин Ханчев; Държател: Институт за литература - БАН
Кратка информация
Име Веселин Симеонов Ханчев
Роден
гр. Стара Загора
Починал
гр. София
Жанровеепиграми, есета, лирика, пародии, пиеси, поеми, сатира, стихотворения, публицистика, стихове за деца
ИзданияПламък, Литературен глас, Пътека, Час
Направления и кръговеСоциалистически реализъм, Поети на 40-те години

Ханчев, Веселин Симеонов (Стара Загора, 04.04.1919 – София, 04.11.1966). Средното си образование получава в родния си град, а през 1941 завършва право в Софийския университет. Участва в последната фаза на Втората световна война (1944–1945). Работи (заедно с Радой Ралин) във в. „Литературен глас“ с редактор Д. Б. Митов като завеждащ рубриката „Творчество и път на най-младите“ (1938–1943), в Радио София като началник на Отдела за литература и изкуство (1945), като драматург в Народната опера (1949–1951) и в Сатиричния театър (след 1956), като редактор в сп. „Пламък“ (след 1958) и в Българската кинематография. Съветник по културните въпроси в българското посолство във Варшава (1962–1964) и в Париж (1964–1966).

Първите му публикации са стихотворенията „Requiem“ и „Есенни капки“ в „Литературен глас“ (год. VI, 1934, № 225, с. 7). Едновременно дебютира и за деца със стихотворения във в. „Пътека“ (год. III, 1934, № 8, с. 20). Сътрудничи на вестниците „Час“ и „Литературен глас“ и на всички литературни издания след 1944. Първата му книга е стихосбирката „Испания на кръст“ (1937), едно от немалкото произведения в българската литература, които са отклик на Испанската гражданска война (1936–1939). Основно се изявява в поезията (за възрастни и за деца), но и в драматургията и в превода.

Веселин Ханчев е от поколението на 40-те, някои от които създават най-добрите си произведения след 9.09.1944. Модерна поетика и обществена ангажираност са определящите черти на поколението и в частност на поезията на В. Ханчев.

В стиховете му прозира мъдра, светла и благородна душа. Откровеност, спонтанност, нежност, самоотверженост съставляват характерологията на лирическия му субект. Екзистенциалната призма особено приляга за четенето на този поет (но не в паролите на литературното направление екзистенциализъм). Той успява да интимизира и очовечи и най-страшната екзистенциална ситуация. Силното въздействие на стихосбирката „Стихове в паласките“ (1953) има връзка с непосредственото (а не задочно) преживяване на войната, с изповедния тон и най-вече с отсъствието на патетични героични жестове. В цикъла „Жив съм“ (за първи път публикуван в сп. „Пламък“, 1960, № 11) лирическият му герой отново е изправен пред смъртта. Цикълът е истински триумф на живота над смъртта, илюзиите, лъжите, фалша.

Ханчев е обичан и рецитиран поет, според критиката – със „заразяваща поетичност“. До голяма степен стиховете му се разпространяват извън стихосбирките, като христоматийни и антологични, преписват се на ръка, запомнят се, пеят се („Пръстен“, „Любов“, „Уличен телефон“, „Парижкият дъжд, възпят от една шарманка“ и др.). Лириката му създава усещане на леко спускане в дълбоко интимното, в истинността на битието и чувствата, в утаената мъдрост, от която се „секат“ афоризмите. Посланието ѝ е непосредствено, интимно споделено, доверено, така че няма как да не досегне читателя. Стихът е гъвкав, изразителен, прецизен и в същото време звучащ безизкусно.

С поколението му го сродява и хумористично-сатиричната линия в творчеството му. „Смешен пантеон“ (1957) показва широк жанров диапазон, включващ епиграми и пародии. Хуморът на Ханчев е интелектуална форма на дистанциране от грозотата и фалшивите маски на живота, т.е. отрицателно утвърждаване на красотата, истината и справедливостта. Казано с думите на Ханчев от есето му за Илия Бешков, „връща на човека мястото му, лицето му, характера му“. Цикълът „Над албума на Бешков“ е словесна транспозиция на духа на маестрото на карикатурата и илюстрацията Илия Бешков. Задочният творчески диалог на поета с художника е рядък случай на подобно доближаване на поет до творец с напълно различен художествен език.

Веселин Ханчев е автор и на стойностна публицистика, далеч от клишетата на соцреализма.

Най-добрите произведения от поезията му за деца не отстъпват по нищо естетически от високите критерии на поезията му за възрастни.

Xанчев е автор и на пиеси: „Отровен хляб“, „Двамата и смъртта“ и др.

Превежда френски, руски и гръцки автори, сред които Франсоа Вийон, Едмон Ростан, Артюр Рембо, Гийом Аполинер, Луи Арагон, Пол Елюар, Жак Превер, Янис Рицос, Костас Янопулос и др.

Лауреат на Димитровска награда (1959, 1962) и на званието Заслужил деятел на културата (1963).

През 1984 на името на Веселин Ханчев е учреден Национален младежки конкурс за поезия, който продължава да се провежда и до днес.

Поезията му е преведена на близо 40 езика, сред които нем., пол., рум., рус., укр., унг., фр., чеш., яп. и др.

 

Светлана Стойчева

 

Библиографията е изготвена от Мила Тронкова

Книги от Веселин Ханчев

ЗаглавиеЖанровеГодина
Испания на кръст: Стиховестихове1937
20 едноактни пиескипиеси1948
Избрани стиховестихове1948 (1964)
Знаме на дружбата: Стихотворения за пионеристихотворения1952
Луиджи: Поемапоеми1953 (1963)
Стихове в паласкитестихове1954 (1957, 1960)
Смешен пантеон: Стихотворениястихотворения1957
Лирикалирика1960 (1961)
Машината на времето : Естрадна програма пиеси1960
Роза на ветроветестихотворения1960
Чудната врата: Стихове за децастихове1960
Стихотворениястихотворения1962 (1966)
Стихотворениястихотворения1963 (1969, 1970, 1971, 1972, 1973, 1979)
Пъстро ято: Стихове за юношистихове1963
Стихове за юношистихове1963
За да останеш: Избрана лирикалирика1965
Свирепият славейсатира, стихотворения1965
Малки пиеси за големи сърца: Едноактен театърпиеси1967
Избрани произведения: Стихове и пиесипиеси, стихове1969
Избрани творби1976 (1980, 1986)
Жив съм: Стихотворениястихотворения1987 (2001, 2005)

Книги за Веселин Ханчев

АвторЗаглавиеГодина
КолективПионерски зов: Юбилеен лист, посветен на Веселин Ханчев1968
Правчанов, Симеон Веселин Ханчев1971